DH Anticounterfeit hjälper globala varumärken få bukt med förfalskningar

När jag var tretton år fick jag en ljusblå pikétröja i present av min moster som semestrat på Kanarieöarna. Den hade en något för stor krokodil på vänsterbröstet och efter en tvätt hade den inte bara krympt en storlek utan även tappat alla proportioner för att kunna bäras med någon som helst värdighet. Men eftersom värdighet inte är något som en yngre tonåring besitter ändå så bar jag den med stolthet dag ut och dag in tills den föll isär bokstavligt.

Det var min första bekantskap med varumärkesförfalskning, en bransch som idag beräknas omsätta runt 300 miljarder dollar. Och visst är det lätt att skratta åt alla Mike-sneakers, Abidas-tröjor och Dolce & Banana-skor som bara är en bild-googling bort, men bakom de roliga produkterna döljer sig en ganska mörk värld av usla arbetsvillkor, miljögifter och kriminella ligor.

DHA Anticounterfeit är ett svenskt företag som tagit fram en lösning som gör att företag med globala varumärken lättare kan hitta och spåra förfalskningar av sina produkter. Läs gärna mer på splirrans nya hemsidan!

3 november