Kultur & underhållning
Knausgård
Knausgård sätter huvudet på spiken
I den hyllade och mycket omtalade första delen av bokserien Min Kamp lyckas författaren Karl Ove Knausgård under några få rader ringa in precis vad bra grafisk formgivning och kommunikation handlar om. Visst är det väl tacksamt när någon redan formulerat det som man inte lyckas formulera själv.
“Men det var riskabelt. Det enda de hade att komma med var sin personliga smak som i gengäld var säker, och så småningom inte så lite sofistikerad, finslipad som den var efter tjugo års umgänge med olika popkulturella uttryck, från filmer och skivomslag till kläder och låtar, tidskrifter och fotoböcker, från det obskyra till det mest kommersiella, hela tiden inriktade på att sålla det som var bra från det som inte var bra…”
Just det, att sålla det som är bra från det som inte är det, är förmodligen det vi på Tigerton ägnar det mesta av vår vakna tid till (ibland även vår sovande), låtar, tidningsannonser, bilmodeller, hemsidor, logotyper, böcker, artiklar, tidningsomslag, skivomslag, portfolios, foton, texter, rubriker, underrubriker, filmer, serier, tv-program, skjortkragar, grafiska symboler, ord, skosnören, restaurangmenyer, typsnitt etc. etc. etc.
28 november